fbpx

Uniek en eenmalig seminar over Rembrandt en zijn vrouwelijke collega’s in de gouden eeuw

Heel 2019 staat in het teken van Rembrandt en de Gouden Eeuw. Het is immers 350 jaar geleden dat de grote meester overleed. Verspreid over vele musea wordt er aandacht besteed aan de verscheidene aspecten van Rembrandt, zijn werk, zijn leven, zijn opdrachtgevers en zijn leerlingen. Voor Casa dell’Arte & Kunstgeschiedenis Academie voldoende reden om opnieuw de handen ineen te slaan en de expertises van kunsthistorici Wendy Fossen & Karin Haanappel samen te laten vloeien. Dit keer een uniek en eenmalig seminar waar zij beiden zullen spreken over de gouden eeuw.

Wendy zal de spits afbijten met een bruisend verhaal over de Rembrandt tentoonstelling in het Mauritshuis. In de loop der eeuwen zijn er in totaal achttien Rembrandts in het Mauritshuis terecht gekomen. Inmiddels weten we dat vijf daarvan geen echte Rembrandts zijn, en twee twijfelachtig. De overige elf zijn onomstotelijk toe te schrijven aan de meester zelf. Wendy is verbonden aan het Mauritshuis en kan daardoor veel extra informatie geven die je normaal gesproken niet hoort. Ze vertelt niet alleen over de schilderijen die het Mauritshuis in haar collectie heeft, maar ook hoe ze verworven zijn en hoe Rembrandt door de eeuwen heen gewaardeerd werd. Bovendien gaat Wendy in op het werk van Rembrandts leerlingen, zijn verstandhouding met opdrachtgevers en zijn relatie met Saskia.

In de middag neemt Karin, bekend van o.a. Herstory of Art, het stokje over en zal zij spreken over enkele vrouwelijke collega’s van Rembrandt in Nederland en Vlaanderen: Judith Leyster, Rachel Ruysch, Michaelina Wautier en Clara Peeters. Terecht plaatst zij deze meesterlijke schilders voor het voetlicht. In hun eigen tijd werden zij hoog gewaardeerd en hun werk werd verzameld door koningen, prinsen en kooplieden. Door de male-gaze in de kunstgeschiedenis blijven zij ten onrechte in de schaduw van grote meesters. Lees het interview dat Jinek afgelopen najaar had met Karin: https://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/het-is-vrij-bizar-dat-er-niet-een-vrouw-in-de-eregalerij-van-het-rijksmuseum-hangt

Het seminar Rembrandt & de vrouwelijke collega’s in de gouden eeuw vindt plaats op zaterdag 13 april en wordt gegeven op een unieke locatie in Den Haag, gelegen op een steenworp afstand van het Mauritshuis: de voormalige Amerikaanse Ambassade aan het Lange Voorhout. Dit markante gebouw uit 1959 van de Amerikaanse architect Marcel Breuer is niet langer als zodanig in gebruik en wordt – in afwachting van de definitieve herbestemming – tijdelijk gebruikt voor culturele activiteiten. Een uitgelezen kans dus om zowel een prachtige dag te hebben vol Rembrandt en zijn vrouwelijke collega’s, als een keer de gelegenheid te krijgen dit bijzondere gebouw te bezoeken.

Er is plaats voor slechts 50 deelnemers en vol = vol

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer en er zijn betaalde parkeermogelijkheden in de omgeving. Annuleren is niet mogelijk. Wel kun je, in overleg, een ander in jouw plaats laten komen. Heb je vragen? Stuur een e-mail naar teamkarinhaanappel@gmail.com en je krijgt zo snel mogelijk antwoord!

Datum: zaterdag 13 april 2019
Lezing: 11.00 – 13.00 uur Rembrandt door Wendy Fossen
Pauze: 13.00 – 14.00 uur
Lezing: 14.00 – 16.00 uur Vrouwelijke collega’s van Rembrandt door Karin Haanappel
Locatie: voormalige Amerikaanse Ambassade aan de Lange Voorhout in Den Haag
Prijs: € 65,00 p/p exclusief koffie, thee & lunch (op een steenworp afstand zijn voldoende mogelijkheden om te lunchen).

Het Seminar is uitverkocht!

Het Rembrandt Seminar is opgenomen in het Archief van de Kunstgeschiedenis Academie

Aan het woord:

Mijn naam is Wendy Fossen en als freelance kunsthistorica heb ik in juli 2007 Art & Design Projects opgericht. Na meer dan tien jaar in het bedrijfsleven heb ik er voor gekozen om mijn hart te volgen. Als klein kind wilde ik altijd graag archeologie studeren omdat ik door mijn ouders werd mee gesleept langs de opgravingen van o.a. Pompeï, Rome en Mycene. Eenmaal groot maak je een verstandelijke keuze in de hoop daar goed aan te doen. Mijn doctoraal studie Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam en mijn Master International Relations aan de University of Canterbury hebben mij gevormd en opgeleid, maar de liefde ging nog steeds uit naar de kunsten.
Nadat ik zelf kinderen had gekregen ontstond de behoefte hen ook op sleeptouw te nemen en van alles te laten zien. Een mooi excuus om dan eindelijk mijn passie te volgen en Kunstgeschiedenis te gaan studeren aan de Universiteit Leiden. Het was geen sinecure om naast het gezin en een normale werkweek te studeren, en ben mijn Kees eeuwig dankbaar dat hij het voor mij mogelijk maakte! Nog vóór de bul op zak was, heb ik mijn baan als Procesmanager bij KPN opgezegd en ben ik als Freelance Kunsthistorica aan de slag gegaan. De afgelopen jaren heb ik onder de naam Art & Design Projects gewerkt, maar de naam dekte de activiteiten onvoldoende, vandaar dat ik gekozen heb voor Casa dell’Arte, het Huis van de Kunst. Uiteindelijk verzorg ik alle activiteiten vanuit huis en gecombineerd met mijn voorliefde voor Italië, vond ik Casa dell’Arte zodoende een passende naam.
Inmiddels verzorgt Casa dell’Arte lezingen voor talloze opdrachtgevers, waaronder het Gemeentemuseum en het Mauritshuis in Den Haag. Als reisleider werk ik voor SRC Reizen en SNP Wandelvakanties in Italië.

Aan het woord:

Mijn missie is een egalitaire kunstgeschiedenis uit te dragen. Een kunstgeschiedenis waar mannelijke kunstenaars op gelijkwaardige voet staan met vrouwelijke kunstenaars. Een kunstgeschiedenis die start met de vroegste kunstuitingen van de moderne mens in prehistorische tijden toen er nog balans was. Zolang wij deze kennis niet hebben, kan deze ook niet tot voorbeeld dienen. Met als gevolg dat we een gekleurd geschiedenisbeeld voorgeschoteld krijgen. Het is de hoogste tijd om het verleden in het juiste perspectief te beschouwen zodat we naar een toekomst in balans kunnen groeien!

Omdat we een eenzijdig verhaal krijgen vanuit de male-gazed kunstgeschiedenis, draag ik HERSTORY uit. Dit doe ik o.a. door publicaties zoals mijn boeken Het Parijs van Isis (www.parijsvanisis.nl) en Herstory of Art (www.herstoryofart.nl) en Herstory Magazine, online kunstgeschiedenis (bijv. www.ancientherstory.nl en www.vrouwelijkeimpressionisten.nl) en lezingen op locatie (zie deze website en bijv. www.kunsthistorischesalon.nl).

© Kunstgeschiedenis Academie | Kunsthistorica Karin Haanappel | All Rights Reserved

Op alle diensten & producten zijn onze algemene voorwaarden & privacy verklaring van toepassing