fbpx

Online seminar/lezing Artemisia Gentileschi

In 2020 heeft Kunsthistorica Karin Haaanappel samen met haar collega Wendy Fossen van Casa dell’Arte een boeiend seminar georganiseerd over Caravaggio, Bernini & Gentileschi. Aanvankelijk zouden zij dit seminar op verschillende locaties geven, maar corona zorgde ervoor dat de lezingen uiteindelijk online hebben plaatsgevonden. Voordeel: de opnames maken het mogelijk om langer te genieten van deze prachtige lezingen want deze zijn blijvend beschikbaar in onze online leeromgeving!

Uitgangspunt voor het seminar waren onderstaande tentoonstellingen.
Caravaggio & Bernini in het Rijksmuseum Amsterdam
Meer informatie: https://www.rijksmuseum.nl/nl/caravaggio-bernini
Artemisia in de National Gallery London
Meer informatie: https://www.nationalgallery.org.uk/exhibitions/artemisia

ARTEMISIA

Op veler verzoek is de lezing van Karin over Artemisia Gentileschi ook los van het seminar te bekijken. Karin heeft de lezing live via ons webinarsysteem gegeven op woensdagmiddag 1 april 2020 – in aanwezigheid van de deelnemers van het seminar. Ze start haar lezing dan ook met het welkom heten van iedereen en beantwoordt aan het eind de gestelde vragen. De opname van de lezing is ruim 3,5 uur en beschikbaar in onze online leeromgeving. 

Datum: de online lezing op woensdag 1 april 2020 live opgenomen en on demand beschikbaar in de online leeromgeving.
Docent: Karin Haanappel
Duur:
ruim 3,5 uur
Prijs
: € 35,00 p/p vanaf 2023 alleen nog te volgen als onderdeel van de Herstory Special Artemisia Gentileschi
Heb je vragen? Stuur een e-mail naar teamkarinhaanappel@gmail.com en je krijgt zo snel mogelijk antwoord!

De online seminar lezing Artemisia Gentileschi 2020 maakt onderdeel uit van de Herstory Special, klik op onderstaande knop.

Artemisia Gentileschi (1593-1654) – La Pittora

Op 8 juli 1593 werd Artemisia als oudste dochter van de schilder Orazio Gentileschi en zijn echtgenote Prudentia di Montone in Rome geboren. Wanneer Artemisia op 12-jarige leeftijd haar moeder verliest (tijdens een zwangerschap) moet zij de zorg dragen voor haar jongere broertjes Francesco (1597), Giulio (1599) en Marco (1604). Twee andere broertjes waren al eerder overleden in 1601 en 1603. Vanaf 1608 worden de kinderen opgeleid in het atelier van hun vader en blijkt Artemisia de meest getalenteerde van alle Lomi kinderen. Dat niet iedereen van haar talent gecharmeerd is, wordt duidelijk in de rechtszaak die haar vader heeft aangespannen tegen Agostino Tassi die Artemisia meermaals heeft verkracht. Na een maandenlang proces wordt Tassi op 27 november 1612 schuldig bevonden. De originele stukken van het proces zijn in 1876 gevonden door Antonino Bertolotti en geven een gedetailleerd verslag van de gruwelijkheden die Artemisia heeft moeten ondergaan tijdens de rechtszaak om haar onschuld te bewijzen. Deze stukken bevinden zich nu in het archief in Rome.

In 1613 vertrekt ze naar Florence waar ze, inmiddels gehuwd met de 11 jaar oudere Pierantonio Stiattesi, haar carrière start als zelfstandig schilder én moeder wordt van vijf kinderen. Tot haar grote verdriet zullen vier kinderen op zeer jonge leeftijd overlijden. In Florence werkt Artemisia als professioneel kunstenaar. Ze krijgt o.a. opdrachten van de groothertog van Toscane, Cosimo II de Medici, en van Michelangelo Buonarroti de jongere. Op 19 juli 1616 is Artemisia Gentileschi de eerste vrouw die lid wordt van de Accademia delle Arti del Disegno di Firenze.

In 1620 vertrekt ze met haar man en nog levende kinderen weer naar Rome. Daar komt Artemisia in contact met de Franse schilder Simon Vouet en zijn vrouw de schilderes Virginia Vezzi. Ook ontmoet Artemisia de Schildersbent waar o.a. de Utrechtse kunstenaars Dirck van Baburen en Gerrit van Honthorst deel van uitmaken. Uit een briefcorrespondentie die in 2011 is ontdekt, blijkt dat Artemisia niet alleen een hartstochtelijke relatie had met Francesco Maria Maringhi (1593-1653), maar ook dat zij veel opdrachtgevers had en gezien werd als een professioneel kunstenaar. Na Rome en een paar jaar Venetië vertrekt Artemisia in 1630 naar Napels. Hier zal zij niet lang na 1654 overlijden. Tussen 1638 en 1640 verblijft ze in Londen om het werk van haar vader over te nemen die hofschilder bij koning Charles I en in 1639 overlijdt. Orazio Gentlischi ligt begraven in Queen’s Chapel in Somerset House. Van Artemisia’s laatste jaren is helaas weinig bekend. Het laatste teken van leven dateert uit 1654.

In mijn lezing zal ik haar werk en ontwikkeling tot vrouwelijke pionier van de barokschilderkunst bespreken en vertellen hoe Artemsia zich losmaakt van de stijl van haar vader en een persoonlijke manier van uitdrukken realiseert. Een manier die duidelijk blijk geeft van een female gaze. Haar werk is onlosmakelijk verbonden met haar leven, zoals bij veel kunstenaars het geval is, maar dient ook gezien te worden binnen de context van de tijd waarin zij leefde: de tijd van de contrareformatie ofwel de barok.
In 3,5 uur tijd neem ik je mee door 17e eeuws Italië (Rome, Florence, Venetië, Napels) met een uitstapje naar Londen. Je maakt kennis met de kracht en het doorzettingsvermogen van Artemisia die ondanks de problemen in haar leven (verkrachting, gruwelijkheden tijdens de rechtszaak, vroege dood van 4 van haar 5 kinderen…etc.) in staat is geweest om haar pijn en emoties te sublimeren in meesterwerken. Artemisia Gentileschi was een groots Pittora !

© 2020
Kunsthistorica Karin Haanappel

© Kunstgeschiedenis Academie | Kunsthistorica Karin Haanappel | All Rights Reserved

Op alle diensten & producten zijn onze algemene voorwaarden & privacy verklaring van toepassing