Deze themadag is opgenomen in het Archief van de Kunstgeschiedenis Academie
Precies 100 jaar geleden, op 6 februari 1918 is de Oostenrijkse kunstenaar Gustav Klimt overleden. Hij is slechts 55 jaar geworden en heeft een fraai oeuvre nagelaten, dat grotendeels bestaat uit prachtige vrouwen: mythologische godinnen en heldinnen, maar ook ontelbare portretten van de Weense nouveau-riche dames. “Das Weib ist mein Hauptwerk”, zei hij zelf altijd. Klimt gaf uitdrukking aan alle vormen van vrouwelijkheid; van zwangerschap tot verleidelijkheid, van geboorte tot dood. De vrouw was voor hem als de natuur, een komen en gaan zoals de cyclus van het leven.
Als eerbetoon aan Gustav Klimt organiseert de Kunstgeschiedenis Academie een exclusieve themadag op maandag 5 februari 2018. Tijdens deze dag zal Klimts passie voor vrouwen ruimschoots aan bod komen, maar ook zijn rol binnen het modernisme wordt onderstreept. Gustav Klimt was een trendsetter binnen de Wiener Secession en de Wiener Werkstätte. Deze dag zal dan ook in het teken staan van Wenen rond 1900. Er zijn drie sprekers, te weten kunsthistorica Karin Haanappel, literatuurhistorica Martine Kouwenhoven en kunstenares Marci Eijsermans. Alle drie zullen zij vanuit hun eigen expertise hun licht laten schijnen over Klimt.
Programma
09.30 – 10.00 uur: inchecken en onthaal met koffie/thee
10.00 – 10.45 uur: Gustav Klimt, 100 jaar geleden overleden door Karin Haanappel
10.45 – 11.30 uur: Wenen rond 1900 door Martine Kouwenhoven
11.30 – 12.00 uur: koffie/thee met Weense specialiteit (Sachertorte)
12.00 – 13.00 uur: op zoek naar Klimt door Marci Eijsermans
13.00 – 14.00 uur: lunch met heerlijke broodjes, fruit, koffie/thee, melk en jus d’orange
14.00 – 14.45 uur: literair Wenen door Martine Kouwenhoven
14.45 – 15.30 uur: de ‘kunstbestuiving’ tussen Gustav Klimt & Emilie Flöge door Karin Haanappel
15.30 – 16.00 uur: koffie/thee
16.00 – 16.30 uur: de invloed van Klimt op het modernisme door Karin Haanappel
16.30 – 17.00 uur: Q&A (vraag & antwoord)
Deze exclusieve themadag zal plaatsvinden in Tilburg (locatie Tilburg University). De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer (eigen station: Tilburg Universiteit) en er zijn voldoende gratis parkeermogelijkheden. In de zaal is plaats voor slechts 100 deelnemers. Annuleren is niet mogelijk. Wel kun je, in overleg, een ander in jouw plaats laten komen.
Tijdens alle activiteiten van de Kunstgeschiedenis Academie & Kunsthistorica Karin Haanappel is het ten strengste verboden om (geluids)opnamen te maken of de lesstof op enigerlei andere wijze over of op te nemen. Op alle activiteiten is auteursrecht van toepassing.
Gustav Klimt, een legendarisch kunstenaar. Zeker na de film Woman in Gold uit 2015. Een intrigerende film die op een waar gebeurd verhaal is gebaseerd, het verhaal van de Weense Maria Altmann die moest vluchten voor de nazi’s vlak voor WOII. Haar tante was Adèle Bloch-Bauer, in 1926 overleden, die twee maal door Klimt was geportretteerd. De nazi’s hebben alle kunstwerken van de Bloch-Bauers geconfisqueerd, inclusief de twee portretten. Na een lange strijd is het Maria Altmann en haar advocaat gelukt om de werken van de Oostenrijkse staat terug te krijgen. Haar advocaat was de zoon van een vriendin die ook uit Wenen gevlucht was. Zijn naam is Randol Schoenberg, kleinzoon van de componist Arnold Schönberg (in de VS geschreven als Schoenberg). Bekijk de trailer van de film maar. Tijdens de themadag zal Karin Haanappel zeker aandacht besteden aan deze film.
© Kunstgeschiedenis Academie | Kunsthistorica Karin Haanappel | All Rights Reserved
Op alle diensten & producten zijn onze algemene voorwaarden & privacy verklaring van toepassing